Tillgänglighet

    Tillgänglighet

    På Skara Sommarland har vi som mål att parken ska vara tillgänglig för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra gäster med funktionsvariationer.

    Bra att veta för dig som har funktionsvariation

    Skara Sommarland är en mysig park där du kan uppleva tivoli och bad. Parken innehåller mindre nivåskillnader och har till största del asfalterade vägar och några grusvägar. Parkens miljö består till största del av stora öppna ytor.

    Boende

    Vi rekommenderar vår egen camping där det finns flera tillgänglighetsanpassade stugor. Campingen är belägen ett stenkast från parken och har en egen entré till Sommarlandet. För mer information om våra boendealternativ, ring oss gärna via 010-708 70 00.

    Kollektivtrafik

    Kollektivtrafikens hållplatser till och från Sommarland är placerade cirka 250 meter från huvudentrén. Busslinjerna 200, 211 och 212 med Västtrafik trafikerar hållplatsen som heter "Sommarland". Färdtjänst har möjlighet att släppa av och hämta gäster precis utanför huvudentrén.

    Parkering

    Parkeringsplatser för gäster som har rörelsehinder finns precis bredvid huvudentrén. Placera parkeringstillståndet för rörelsehindrade i bilens framruta och var uppmärksam på att parkeringsavgift gäller.

    Ledsagare eller personlig assistent

    Nedanstående information riktar sig till gäster med synliga eller dolda funktionsvariationer som besöker Skara Sommarland.

    • Gäst med synlig eller dold funktionsvariation betalar för full entré
    • 1 ledsagare per gäst med synlig eller dold funktionsvariation får fri entré, denna ledsagare skall vara minst 16 år fyllda.
    • Vid dold funktionsvariation krävs intyg om behov av ledsagare, samt ett ledsagarbevis av ledsagaren.
    • Ledsagare som är familjemedlemmar till gäst med dold funktionsvariation behöver ej visa ledsagarbevis. Ledsagaren skall vara minst 16 år fyllda.
    • Gäst med synlig funktionsvariation avgör själv om en ledsagare behövs eller ej.
    • För att fler än en ledsagare per gäst skall gå in i parken med fri entré krävs att detta styrks i intyget.
    • Ledsagare behöver inte förboka sitt besök utan besöker Gästservice vid entrén för att hämta sin biljett.

    Intyget bör innehålla ditt namn, telefonnummer, en kortfattad beskrivning av vad dina utmaningar är, samt vara signerat av och ha namn och kontaktuppgifter till en person som har insikt i dina utmaningar. Vi godkänner intyg från vården, skolan samt ev. assistansbolag.

    Ledar- eller servicehundar

    Ledar- eller Servicehundar i arbete är välkommen om hunden bär väst och sele. Övriga djur är ej tillåtna.

    Åkattraktioner

    För att underlätta för gäster med funktionsvariationer som har svårt att köa till våra attraktioner erbjuder vi Tillgänglighetsband. Bandet lämnas ut efter efterfrågan i Gästservice till gäst med funktionsvariation. Tillgänglighetsbandet utlämnas efter uppvisande av giltigt intyg från vården, kommun, skola eller assistansbolag.

    För dig med funktionsvariation som gör det svårt att ta sig i och ur attraktion erbjuds möjligheten att sitta kvar i attraktionen och åka igen. Ledsagare/assistent ska vara behjälplig vid i- och urstigning av attraktionen. Vissa attraktioner (som Gruvbanan, Spinner och Vikingen) har trappor eller nivåskillnader. Vill du ha mer information om de olika attraktionerna, kontakta gärna Gästservice vid Huvudentrén eller i parken.

    • Köföreträdet gäller endast en gång per attraktion per dag.
    • Ingång görs via attraktionens utgång. Kommunicera då med den attraktionsvärd som befinner sig på attraktionen.
    • Gäst med funktionsvariation som gör det svårare att ta sig i och ur attraktion, till exempel rullstolsburna gäster, tillåts att sitta kvar i attraktionen och åka attraktionen igen. Max 3 åk tillåts.
    • Gäst med tillgänglighetsband eller rörelsehinder får ta med sig ytterligare en gäst före i kön för att inte åka själv. Den ytterligare gästen kan vara ledsagare, familjemedlem eller vän.
    • Köföreträde med hjälp av tillgänglighetsband gäller inte attraktionerna i vattenparken.

    Generellt sett har vi färre gäster under juni månad, därför kan det vara en bra tid att besöka oss om man har utmaningar med större folksamlingar och längre köer.

    Tillgänglighetsarmband

    Gäster med dolda funktionsvariationer (vars utmaningar inte tillåter dig att stå i våra köfållor) har också möjlighet att göra entré via våra utgångar. Mot uppvisande av ett intyg erhåller du då ett band i vårt Gästservice. Intyget bör innehålla ditt namn, telefonnummer, en kortfattad beskrivning av vad dina utmaningar är, samt vara signerat av och ha namn och kontaktuppgifter till en person som har insikt i dina utmaningar. Vi godkänner intyg från vården, skolan samt ev. assistansbolag. Personer under 18 behöver också ha med sig en vuxen (fyllda 18 år) för att få bandet, och får ha med sig max en person per åktur i attraktionerna I badet har vi svårt att hantera entré via utgång för er med funktionsvariationer.

    Generellt sett har vi färre gäster under juni månad och det är bra tid att besöka oss om man har svårt att hantera stora folksamlingar och längre köer.

    Restauranger

    Alla våra serveringställen har plats för rullstol. I alla restauranger erbjuds laktos- och glutenfria samt vegetariska rätter. Har du andra allergier, behöver hjälp med att få menyn uppläst eller hjälp med servering - prata med vår personal på plats så vi hjälper dig.

    Toaletter

    Toaletter anpassade för rullstolsburna gäster finns

    • Innanför huvudentrén
    • Intill Gästservice i parken
    • Vid duscharna i vattenparken
    • Vid Sagopoolsgrillen i vattenparken
    • Vid Restaurang Bryggan
    • Vid järnvägsstationen

    Frågor?

    Har du fler frågor är du alltid välkommen att ringa eller maila till oss. Behöver du hjälp eller mer information på plats kan du alltid vända dig till personalen i Gästservice vid Huvudentrén eller i parken. Välkommen!

    Vi använder cookies för att kunna förbättra din upplevelse på vår webbsida. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.