Tillgänglighet

    Attraktionen Fyren kommer vara avstängd pga. tekniskt underhåll.

    Tillgänglighet

    På Skara Sommarland har vi som mål att parken ska vara tillgänglig för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra gäster med funktionsvariationer.

    Bra att veta för dig som har funktionsvariation

    Skara Sommarland är en mysig park där du kan uppleva tivoli och bad. Parken innehåller mindre nivåskillnader och har till största del asfalterade vägar och några grusvägar. Parkens miljö består till största del av stora öppna ytor.

    Åkattraktioner

    Gäster med speciella behov och som inte kan använda våra ordinarie köfållor kan göra entré via utgången på de allra flesta av våra attraktioner (i våra vattenattraktioner har vi inte alltid möjlighet att erbjuda entré via utgång). Mot uppvisande av ett intyg erhåller du då ett tillgänglighetsband i Gästservice. Varje gäst med tillgänglihetsband får ta med sig en person i åkturen.

    Intyget bör innehålla ditt namn, telefonnummer, en kortfattad beskrivning av vad dina utmaningar är, samt vara signerat av och ha namn och kontaktuppgifter till en person som har insikt i dina utmaningar. Vi godkänner intyg från vården, skolan samt ev. assistansbolag (ex läkare, sjuksköterskor, terapeuter, kuratorer, personlig assistent, särskolelärare, rektorer, vårdcentraler, skolsköterska etc.). Personer under 18 år behöver också ha med sig förälder/målsman (fyllda 18 år) för att erhålla tillgänglighetsbandet.

    Rullstolsburna gäster gör entré via attraktionernas utgångar eller via hiss. Gäster med rörelsehinder, som har svårt att ta sig i och ur en attraktion, har möjlighet att sitta kvar i attraktionen till nästa åktur (max tre åkturer åt gången). Gästens ledsagare/assistent ska vara behjälplig vid i- och urstigning av attraktionen. Vissa attraktioner (som Gruvbanan, Spinner och Vikingen) har trappor eller nivåskillnader.

    Vill du ha mer information om de olika attraktionerna, kontakta Gästservice vid Huvudentrén eller i parken.

    Generellt sett har vi färre gäster under juni månad, därför kan det vara en bra tid att besöka oss om man har utmaningar med större folksamlingar och längre köer.

    Ledsagare eller personlig assistent

    Ledsagare eller assistent till gäst med funktionsvariation har fri entré och ska ha med sig intyg (normalt godkänns 1 ledsagare per gäst med funktionsvariation). Om gästen med funktionsvariation behöver hjälp för att åka attraktionen erbjuds ledsagaren att fritt åka med. Ledsagare behöver inte förboka sitt besök utan besöker Gästservice vid entrén för att hämta sin biljett.

    Boende

    Vi rekommenderar vår egen camping där det finns flera tillgänglighetsanpassade stugor. Campingen är belägen ett stenkast från parken och har en egen entré till Sommarlandet. För mer information om våra boendealternativ, ring oss gärna via 010-708 70 00.

    Kollektivtrafik

    Kollektivtrafikens hållplatser till och från Sommarland är placerade cirka 250 meter från huvudentrén. Busslinjerna 200, 211 och 212 med Västtrafik trafikerar hållplatsen som heter "Sommarland". Färdtjänst har möjlighet att släppa av och hämta gäster precis utanför huvudentrén.

    Parkering

    Parkeringsplatser för gäster som har rörelsehinder finns precis bredvid huvudentrén. Placera parkeringstillståndet för rörelsehindrade i bilens framruta och var uppmärksam på att parkeringsavgift gäller.

    Ledar- eller servicehundar

    Ledar- eller servicehund i arbete är välkommen om hunden bär väst och sele. Övriga djur är ej tillåtna.

    Restauranger

    Alla våra serveringställen har plats för rullstol. I alla restauranger erbjuds laktos- och glutenfria samt vegetariska rätter. Har du andra allergier, behöver hjälp med att få menyn uppläst eller hjälp med servering - prata med vår personal på plats så vi hjälper dig.

    Toaletter

    Toaletter anpassade för rullstolsburna gäster finns

    • Innanför huvudentrén
    • Intill Gästservice i parken
    • Vid duscharna i vattenparken
    • Vid Sagopoolsgrillen i vattenparken
    • Vid Restaurang Bryggan
    • Vid järnvägsstationen

    Frågor?

    Har du fler frågor är du alltid välkommen att ringa eller maila till oss. Behöver du hjälp eller mer information på plats kan du alltid vända dig till personalen i Gästservice vid Huvudentrén eller i parken. Välkommen!