Tillgänglighet

Tillgänglighet

På Skara Sommarland har vi som mål att parken ska vara tillgänglig för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra gäster med funktionsvariationer.

Bra att veta för dig som har funktionsvariation

Skara Sommarland är en mysig park där du kan uppleva tivoli och bad. Parken innehåller mindre nivåskillnader och har till största del asfalterade vägar och samt några grusvägar. Parkens miljö består till största del av stora öppna ytor.

Boende

Vi rekommenderar vår egen camping där det finns flera tillgänglighetsanpassade stugor. Campingen är belägen ett stenkast från parken och har en egen entré till Sommarlandet. För mer information om våra boendealternativ, ring gärna oss via telefon 010-708 70 00.

Kollektivtrafik

Kollektivtrafikens hållplatser till och från Sommarland är placerade cirka 250 meter från huvudentrén. Busslinjerna 200, 211 och 212 med Västtrafik trafikerar hållplatsen som heter "Sommarland". Färdtjänst har möjlighet att släppa av och hämta gäster precis utanför huvudentrén.

Parkering

Parkeringsplatser för gäster som har rörelsehinder finns precis bredvid huvudentrén. Placera parkeringstillståndet för rörelsehindrade i bilens framruta och var uppmärksam på att parkeringsavgift gäller.

Ledsagare eller personlig assistent

Gäst med funktionsvariation betalar ordinarie entrépris men ledsagare eller assistent till gäst med fysisk eller dold funktionsvariation har fri entré. Ledsagaren måste vara minst 16 år fyllda och kunna uppvisa legitimation. Familjemedlemmar och vänner betalar ordinarie entrépris.

Gäst med funktionsvariation bör ha med sig intyg som visas upp i entrén. Intyget ska innehålla ditt namn samt en kort beskrivning av hur ditt behov av ledsagning ser ut. Vi godkänner intyg från vården, kommunen, skola samt assistansbolag.

Om gäst med funktionsvariation behöver hjälp vid i- och urstigning ur attraktion erbjuds den personliga assistenten/ledsagare att fritt åka med.

Ledar- eller servicehundar

Ledar- eller Servicehundar i arbete är välkommen om hunden bär väst och sele. Övriga djur är ej tillåtna.

Åkattraktioner

De flesta tivoliattraktioner har entré via utgången för dig som sitter i rullstol. Har du svårt att ta dig i och ur attraktionen, går det bra att sitta kvar till nästa tur (max tre åkturer åt gången). Ledsagare/assistent ska vara behjälplig vid i- och urstigning av attraktionen. Vissa attraktioner (som Gruvbanan, Spinner och Vikingen) har trappor eller nivåskillnader. Vill du ha mer information om de olika attraktionerna, kontakta gärna Gästservice vid Huvudentrén eller i parken.

Tillgänglighetsarmband

Gäster med dolda funktionsvariationer (vars utmaningar inte tillåter dig att stå i våra köfållor) har också möjlighet att göra entré via våra utgångar. Mot uppvisande av ett intyg erhåller du då ett band i vårt Gästservice. Intyget bör innehålla ditt namn, telefonnummer, en kortfattad beskrivning av vad dina utmaningar är, samt vara signerat av och ha namn och kontaktuppgifter till en person som har insikt i dina utmaningar. Vi godkänner intyg från vården, skolan samt ev. assistansbolag. Personer under 18 behöver också ha med sig en vuxen (fyllda 18 år) för att få bandet, och får ha med sig max en person per åktur i attraktionerna.

I badet har vi svårt att hantera entré via utgång men kan vid Waka Waka, River Run samt Splashing Hill ge möjlighet till att stå i kortare kö där man hämtar sin båt/ring. Prata med oss på Gästservice så hjälper vi dig.

Generellt sett har vi färre gäster under Juni månad och det är bra tid att besöka oss om man har svårt att hantera stora folksamlingar och längre köer.

Restauranger

I alla restauranger erbjuds laktos- och glutenfria samt vegetariska rätter. Har du andra allergier, behöver hjälp med att få menyn uppläst eller hjälp med servering - prata med vår personal på plats så vi hjälper dig. Alla våra restauranger har plats för rullstol, även om det kan vara lite trångt inne på Reef Burgers.

Toaletter

Toaletter anpassade för rullstolsburna gäster finns

  • Innanför huvudentrén
  • Intill Gästservice i parken
  • Vid duscharna i vattenparken
  • Vid Sagopoolsgrillen i vattenparken
  • Vid Restaurang Funny House
  • Vid järnvägsstationen (öppen delar av säsongen)

Lugn och ro

Om du behöver lugn och ro så finns det flera platser i parken där du kan samla energi för att fortsätta ditt besök. Vi rekommenderar området kring Restaurang Malibu eller området vid lekparken.

Frågor?

Har du fler frågor är du alltid välkommen att ringa eller maila till oss. Behöver du hjälp eller mer information på plats kan du alltid vända dig till personalen i Gästservice vid Huvudentrén eller i parken. Välkommen!