

Tillgänglighet
På Skara Sommarland har vi som mål att parken ska vara tillgängligt för alla. Därför pågår det ständigt ett arbete för att underlätta för våra gäster med funktionsnedsättning. Här hittar du information som kan vara bra att känna till inför och under ditt besök.
Bra för dig att veta med en funktionsnedsättning
Skara Sommarland är en nöjespark där du kan uppleva både tivoli och bad. Parken innehåller en del kuperad terräng och har till största del asfalterade vägar och några grusvägar. Parkens miljö består till största del av stora öppna ytor.
Inför ditt besök
Entré och ledsagare
Ledsagare eller assistent till gäst med funktionsnedsättning har fri entré och ska ha med sig intyg (normalt godkänns 1 ledsagare per gäst med tillgänglighetsbehov). Om gästen med funktionsnedsättning behöver hjälp för att åka attraktionen erbjuds ledsagaren att fritt åka med. Ledsagare behöver inte förboka sitt besök utan besöker Gästservice vid entrén för att hämta sin biljett.
Kollektivtrafik, färdtjänst och parkering
- Närmaste hållplats (Sommarland) ligger cirka 250 meter från huvudentrén.
- Busslinjer: 200, 211 och 212 (Västtrafik).
- Färdtjänst kan hämta och lämna direkt utanför huvudentrén.
- Parkeringsplatser för gäster som har rörelsehinder finns precis bredvid huvudentrén. Placera parkeringstillståndet för rörelsehindrade i bilens framruta och var uppmärksam på att parkeringsavgift gäller.
Boende
Vi rekommenderar First Camp intill parken där det finns tillgänglighetsanpassade stugor. Campingen är belägen ett stenkast från parken och har en egen entré till Skara Sommarland.
Under ditt besök
Attraktioner och tillgänglighetsband
- Gäster med funktionsnedsättning som inte kan använda ordinarie köfållor kan gå in via attraktionens utgång (gäller ej alla vattenattraktioner). För attraktioner som har Jetpass-entréer används dessa i stället för utgången.
- Mot uppvisande av intyg får du ett tillgänglighetsband i Gästservice. Bandet ger rätt att ta med en medföljande person i åkturen.
Attraktioner och rullstolsburna gäster
- Observera att vissa attraktioner har trappor eller nivåskillnader.
- Rullstolsburna gäster gör entré till attraktionerna via deras utgång eller hiss där det finns.
- Gäster med rörelsehinder, som har svårt att ta sig i och ur en attraktion, har möjlighet att sitta kvar i attraktionen till nästa åktur (max tre åkturer åt gången)
- Ledsagare/assistent ska vara behjälplig vid i- och urstigning.
Riktlinjer för intyg
Intyget bör innehålla:
- Namn och telefonnummer
- Kort beskrivning av dina utmaningar
- Namn, kontaktuppgifter och signatur från exempelvis läkare, skola, assistansbolag eller kommun
Personer under 18 år behöver också ha med sig förälder/målsman (fyllda 18 år) för att erhålla tillgänglighetsbandet.
Ledar- och servicehundar
Ledar- eller servicehund i arbete är välkommen om hunden bär väst och sele. Övriga djur är ej tillåtna.
Mat och dryck
- Alla restauranger har plats för rullstolsburna gäster.
- Laktos-, glutenfria och vegetariska rätter erbjuds.
- Har du andra allergier, behöver hjälp med att få menyn uppläst eller hjälp med servering – prata med personalen på plats som gärna hjälper till.
Toaletter
Toaletter anpassade för rullstolsburna gäster finns:
- Innanför huvudentrén
- Intill Gästservice i parken
- Vid duscharna i vattenparken
- Vid Sagopoolsgrillen
- Vid Restaurang Bryggan
- Vid järnvägsstationen
Lugn och ro
Om du behöver lugn och ro finns det många platser i parken där du kan samla energi för att fortsätta ditt besök. Vi rekommenderar området vid den lilla scenen (vid entrén) eller vid lekparken. Det finns även parkbänkar utplacerade runt om i parken.
Hörselkåpor för barn och vuxna finns att köpa i våra butiker.
Generellt besökstips
Vill du undvika större folksamlingar? Då kan juni månad vara ett bra val, då parken generellt har färre gäster och kortare köer.
Frågor?
Har du frågor eller behöver hjälp – kontakta oss gärna via telefon eller mejl. På plats finns personal i Gästservice vid huvudentrén eller i parken som gärna hjälper dig.
Varmt välkommen till Skara Sommarland!