Frågor & svar

Frågor & svar

Här hittar du de svaren på de vanligaste frågorna gällande ditt besök på Sommarland.

Parkering

Vad kostar parkeringsavgiften?

Parkering kostar 60 kr för en dag. Du kan betala via parkeringsautomaterna på parkeringen eller via appen "Apcoa Flow", Zonkod 7385.

Har ni laddplatser till elbil/laddhybrid?

Ja, det finns på besöksparkeringen. Läs mer om parkering och laddplatser här.

Kan jag parkera över natten?

Parkeringen vid parken är endast öppen dagtid. Överträdelser beivras.

Biljetter & Betalning

Vad gäller om jag köpt biljetter eller bokat boende för 2020 när ni inte öppnar?

Läs mer om vår hantering av biljetter för 2020 här.

Vad ingår i entrébiljetten?

I parken ingår alla åkattraktioner utom Imola 2000 och Formula Indykart som har en avgift på 30 kr per åk, resten är helt fritt och man kan åka så mycket man vill.

Vilka attraktioner får mitt barn åka?

I entréavgiften ingår alla parkens attraktioner förutom Imola 2000 och Formula Indycart, som kostar 30 kr/åk. Dock har vissa attraktioner längd- och åldersgränser. Ta reda på vad du eller barnen får åka med Skara Sommarlands längdtabell.

När räknas man som vuxen?

Alla under 18 år räknas som barn. Barn under en meter går in gratis.

Kan jag betala med bank-/kreditkort?

I alla butiker, spel och restauranger i parken kan man betala med kort. Vi accepterar också kontaktlös betalning.

Har ni uttagsautomat?

Ja, intill Gästservice finns en uttagsautomat. Tänk på att du kan betala med kort överallt i parken.

Kan jag köpa presentkort?

Ja, du kan beställa presentkort via vår webbshop eller köpa det i parkens Gästservice.

Riktlinjer

Får jag ta med husdjur till parken?

Husdjur är inte tillåtna inne i parken. Sommarland avråder bestämt från att lämna husdjur i bilen utan tillsyn av omsorg för ert djurs bästa. Ledarhund är tillåtet att medföra i parken.

Är det tillåtet att ta med sparkcykel eller liknande till parken?

Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet med kickbikes, skateboards, inlines, cyklar eller något annat motor- eller eldrivet fordon i parken.

Är det okej att röka inne i parken?

Av hänsyn till övriga gäster strävar vi efter att vara en rökfri park och hänvisar därför våra rökande gäster till våra särskilt utmärkta platser som finns placerade runt om i parken.

Är det tillåtet att grilla i parken?

På grund av brandrisken råder eldningsförbud i hela parken, men du är välkommen att grilla på våra elgrillar vid vår grillplats som är öppen från kl. 12 varje dag.

Är det tillåtet att åka barfota/utan tröja i era attraktioner?

Av säkerhetsskäl måste du ha både kläder och skor på dig i alla parkens attraktioner.

Kan jag lämna parken tillfälligt?

Ja, men be om en returbiljett från entrévärden innan du lämnar parken och vill komma tillbaka samma dag.

När stänger parken?

Se parkens öppettider. Tänk på att Vattenparken stänger en timme tidigare än resten av parken, utom när parken stänger 17.00.

Säkerhet & trygghet

Finns det sjukvårdare i parken?

Ja, i anslutning till vattenparken finns vår sjukstuga. Här finns sjukvårdare tillgänglig och möjligheter att få hjälp med mindre skador och råd. Du kan också kontakta vår växel via 010-708 8000 om du behöver hjälp någonstans i parken.

Finns det kontaktband till barnen?

Ja! Det finns kontaktband som du kan sätta runt barnens handled innanför entrén till parken. På det kan du skriva dina kontaktuppgifter så att någon kan kontakta dig om du kommer bort från dina barn i parken.

Tips! Eftersom parken är stor är det även praktiskt att i förväg bestämma en mötesplats.

Har ni badvakter i vattenlandet?

Självklart! Vi har värdar vid flertalet badatraktioner samt badvakter vid poolerna. Följ alltid uppmaningar från personalen för en säker badupplevelse. Alla badvakter är utbildade i Hjärt- och lungräddning.

Har ni hjärtstartare i parken?

Ja, två stycken. Den ena finns hos sjukvårdaren och den andra finns i Campingens reception.

Mat & Dryck

Vilka matställen finns att välja mellan?

Du kan välja på flera alternativ: Tacobuffé, hamburgare, sallader, smörgåsar, pannkakor, lunchmenyer med mera. Du kan också få laktos- och glutenfria alternativ samt vegetariska rätter. Runt om i parken hittar ni både kiosker och kaféer där du kan köpa pannkakor, glass, popcorn, sockervadd, lättare maträtter m m.

Läs om våra matställen här

Är det tillåtet att ta med egen mat till parken?

Ja! Vi har en stor uteplats där ni kan slå er ner vid bord med vacker utsikt över parken eller använda våra 150 platser under tak.

Hjälpmedel & Service

Kan man hyra skrindor?

Ja, det går att hyra vid våra två entréer. Kom gärna tidigt eftersom skrindorna under vissa dagar inte räcker till alla gäster.

Var finns skötbord och amningsrum?

Intill Gästservice finns skötrum, mikro och avskildhet för amning. Skötbord finns i anslutning till toaletterna.

Var hittar jag en karta över parken?

Parkkartan finns att hämta i entrén till parken och i campingreceptionen.

Finns det regnkläder och paraply att köpa i parken?

Vi säljer regnponchos och paraplyer i parken.

Vattenlandet

Vilka badkläder är godkända?

Använd endast kläder avsedda för bad i poolerna. Underkläder är förbjudet. I vattenparken finns även våtdräkter till uthyrning.

Är vattnet i poolerna uppvärmt?

Svar: Ja, vi värmer upp vattnet till +25°.

Finns det någon väskinlämning?

Ja, i anslutning till vattenparken finns en väskinlämning som är avgiftsbelagd. Vi hyr även ut värdeskåp där du kan lämna dina värdesaker medan du badar. Här sker även uthyrning av våtdräkter samt simvästar.

Priser:

Väskinlämning: 40 kr

Värdeskåp: 40 kr (50 kr i depositionsavgift, återfås vid inlämnande av nyckel)

Har ni våtdräkter för uthyrning?

Ja, i vår väskinlämning kan du hyra våtdräkt under din dag. Perfekt om du vet att du är frusen av dig eller vill maxa ditt besök i vattenparken när solen uteblir. Observera att du måste kunna visa upp giltig legitimation när du hyr din dräkt.

Priser:

Hyra våtdräkt vuxen: 69 kr

Hyra våtdräkt barn: 59 kr

Bortappat

Vad händer med borttappade föremål?

Om du tappat någonting ska du fråga efter föremålet i Gästservice utanför huvudentrén eller i campingreceptionen. Där samlas alla upphittade föremål. Om föremålet ännu inte är hittat tar vår personal dina uppgifter och ditt telefonnummer, och hör av sig om föremålet hittats. Om du, efter ditt besök, vill anmäla ett bortappat föremål kan du kontakta oss via e-post.

Vad händer om jag tappar bort mitt barn?

Om du tappar bort ditt barn kan du alltid kontakta någon av parkens alla medarbetare som gärna hjälper dig. Ta gärna ett kontaktarmband och fäst på barnets arm i förebyggande syfte vid ankomst till parkens entré.

Jag har tappat bort mitt säsongskort - vad gör jag?

Om kortet är registrerat med dina personuppgifter kan vi enkelt spärra ditt kort och flytta över uppgifterna till ett ersättningskort. Detta genomförs i parkens Gästservice och avgiften för ett ersättningskort är 150 kr/st.