Frågor & svar

    Frågor & svar

    Här hittar du de svaren på de vanligaste frågorna gällande ditt besök på Sommarland.

    Biljetter & Betalning

    Vad ingår i entrébiljetten?

    • Obegränsad tillgång till Skandinaviens största vattenpark under hela ditt besök
    • En maxad halvdag i vårt tivoli, med fria åk i alla attraktioner (tidsbokning krävs)

    Observera att Imola 2000 och Formula Indykart inte ingår i entrébiljetten och har en avgift på 30 kr per åk.

    Hur bokar jag plats till parken med mitt säsongskort?

    Här kan du boka din plats med säsongskort.

    Kan jag av- eller omboka min biljett?

    Fram till 48 timmar innan ankomst gäller fri om- och avbokning. Ombokning kan endast ske till dag med samma entrépris. Avbokning som sker mellan 48 timmar innan besöket och innan klockan 9.00 samma dag som besöket debiteras med en avbokningsavgift på 295 kr per order. Avbokning efter klockan 9.00 samma dag som besöket debiteras med hela ordersumman.

    Läs mer om våra köpvillkor vid biljettköp här.

    Hur ombokar/avbokar jag min biljett?

    På Mina sidor på sommarland.se kan du omboka ditt besök, i mån av plats. Fri om- och avbokning gäller fram till 48 timmar innan ankomst. Du kan bara omboka till en dag som har samma pris som den du bokat. Dessutom kan du, i mån av plats, boka om din entrétid, din tidsbokning i Tivolilandet och ditt Jetpass under din besöksdag.

    För att omboka/avboka logga in på Mina sidor, gå till Meny och Mina ordrar och klicka på den order du vill boka om.

    Vill du avboka din biljett eller boka om till en dag med annat pris kontakta Nöjesbokningen genom kontaktformuläret på vår hemsida.

    Hur ombokar/avbokar jag min platsbokning med säsongskort?

    På Mina sidor på sommarland.se kan du både omboka och avboka ditt besök, i mån av plats. Fri om- och avbokning gäller fram till 48 timmar innan ankomst. Dessutom kan du, i mån av plats, boka om din entrétid, din tidsbokning i Tivolilandet och ditt Jetpass under din besöksdag.

    För att omboka/avboka logga in på Mina sidor, gå till Meny och Mina ordrar och klicka på den order du vill boka om.

    Jag har bokat biljetter med entré en tid för inpassering - kan jag komma tidigare eller senare?

    Entrétiden har ett spann på 20 minuter och det är viktigt att du passar din tid för att inpasseringen ska bli smidig och säker. Du kan inte komma innan din tid. Om din entrétid är 10.00-10.20 kommer du alltså inte att kunna passera entrén innan 10.00.

    Kan jag köpa ett Sommarlandskort till mitt barn om resten av familjen har kort sen tidigare?

    Ja! I år har vi begränsad möjlighet att sälja Sommarlandskortet, då vi tar in ett begränsat antal gäster per dag. Vi förstår dock att det finns familjer där alla utom en har ett Sommarlandskort och där planen var att köpa ett kort till familjens minsting just i år. För sådana familjer har vi gjort ett undantag, och ni kan nu köpa ett Sommarlandskort på plats vid Gästservice, när ni visar upp resten av familjens Sommarlandskort! Om resten av familjen har bokat en entrétid till parken denna dagen så följer också den extra familjepersonen med in efter att ni hämtat ut dennes säsongskort.

    Nu säljer vi dessutom ett begränsat antal säsongskort på vår webb - först till kvarn!

    Vilka attraktioner får mitt barn åka?

    Ditt barn får åka alla attraktioner som ingår i entrébiljetten. Vissa attraktioner har dock längd- och åldersgränser. Ta reda på vad du eller barnen får åka med Skara Sommarlands längdtabell.

    När räknas man som vuxen?

    Alla under 18 år räknas som barn. Barn under en meter går in gratis och behöver inte förboka. Du som är över 1 meter behöver alltid förboka ditt besök!

    Kan jag betala med kontanter i parken?

    Nej, från och med 2021 är hela parken kontantfri, endast kortbetalning gäller.

    Kan jag köpa presentkort?

    Ja, du kan beställa presentkort via vår webbshop eller köpa det i parkens Gästservice.

    Tivoliområdet

    Måste jag förboka tid till alla attraktioner?

    Nejdå, du har fria åk i alla våra vattenattraktioner samt Tranan, Snake och Spinner hela dagen!

    Tivolilandet, där våra andra åkattraktioner står, har du tillgång till i fyra timmar under ditt besök, du bokar tid till Tivolilandet i samband med din bokning.

    Dessutom har du möjlighet att boka ett Jetpass för att ta expresskön till vår nyhet Snake i samband med att du bokar plats! Du kan inte boka ett Jetpass till Snake efter att bokningen genomförts.

    När har jag tillgång till Tivolilandet?

    I samband med ditt köp fick du välja en tidsbokning till Tivolilandet. Du har fri tillgång till alla attraktioner på tivolit 4 timmar från och med din bokade starttid.

    När du kommer till parken får du ett åkband med en färg som symboliserar om du har valt förmiddagspasset eller eftermiddagspasset. På så sätt kan du gå in och ut från Tivolilandet fritt under din besökstid.

    Vilka attraktioner kan jag åka hela dagen?

    Utöver Tivolilandet har du fria åk hela dagen i resten av våra attraktioner! Det betyder att du kan åka så mycket du vill i hela vattenparken och dessutom i Snake, Tranan och Spinner, som står utanför Tivolilandet!

    Boende

    Vad gäller gällande förbokning för mig som bokat boende?

    I år har vi infört många spännande nyheter på Sommarland - bland annat möjligheten att boka expresskön till vår nyhet Snake, tidsbokning i tivolit där gäster bokar en förmiddag eller eftermiddag i Tivolilandet samt bokning av en entrétid.

    Du som har bokat boende behöver inte boka en halvdag i vårt tivoli i förhand - men när du kommer till entrén får du välja om du vill besöka Tivolilandet under förmiddagen eller eftermiddagen. Du behöver inte boka en entrétid till parken, utan går helt enkelt in genom campingentrén när du vill under din/dina dagar. Du har inte heller möjlighet att boka expresskön till Snake - men oroa dig inte, självklart går det bra att ta den vanliga kön och åka Snake hela dagen lång ändå!

    Var kan jag se min boendebokning?

    Du får en bekräftelse på mejlen i samband med din boendebokning. Boendebokningen kan du inte se på Mina sidor på sommarland.se

    Parkering

    Vad kostar parkeringsavgiften?

    Parkering kostar 60 kr för en dag. Du kan betala via parkeringsautomaterna på parkeringen eller via appen "Apcoa Flow", Zonkod 7385.

    Har jag gratis parkering med Sommarlandskortet?

    Ja, det har du! I samband med att du köpte ditt kort ska du även ha fått ett parkeringsbevis som du lägger synligt i rutan på bilen när du parkerar hos oss. Saknar du ett parkeringsbevis kan du vända dig till Gästservice på plats i parken så hjälper vi dig!

    Har ni laddplatser till elbil/laddhybrid?

    Ja, det finns på besöksparkeringen. Läs mer om parkering och laddplatser här.

    Kan jag parkera över natten?

    Parkeringen vid parken är endast öppen dagtid. Överträdelser beivras.

    Riktlinjer

    Kan jag ta med mig öl eller vin in i parken?

    Nej, du får inte ta med dig egen alkohol in på Sommarlands område. Men på restaurangerna Bryggan och Mexican Corner serverar vi alkoholhaltiga drycker.

    Får jag ta med husdjur till parken?

    Husdjur är inte tillåtna inne i parken. Sommarland avråder bestämt från att lämna husdjur i bilen utan tillsyn av omsorg för ert djurs bästa. Ledarhund är tillåtet att medföra i parken.

    Är det tillåtet att ta med sparkcykel eller liknande till parken?

    Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet med kickbikes, skateboards, inlines, cyklar eller något annat motor- eller eldrivet fordon i parken.

    Är det okej att röka inne i parken?

    Av hänsyn till övriga gäster strävar vi efter att vara en rökfri park och hänvisar därför våra rökande gäster till våra särskilt utmärkta platser som finns placerade runt om i parken.

    Är det tillåtet att grilla i parken?

    På grund av brandrisken råder eldningsförbud i hela parken, vi har därför inte heller några grillar på området att låna.

    Är det tillåtet att åka barfota/utan tröja i era attraktioner?

    Av säkerhetsskäl måste du ha både kläder och skor på dig i alla parkens attraktioner.

    Kan jag lämna parken tillfälligt?

    Ja, men be om en returbiljett från entrévärden innan du lämnar parken och vill komma tillbaka samma dag.

    När stänger parken?

    Se parkens öppettider. Tänk på att Vattenparken stänger en timme tidigare än resten av parken, utom när parken stänger 17.00.

    Säkerhet & trygghet

    Finns det sjukvårdare i parken?

    Ja, i anslutning till vattenparken finns vår sjukstuga. Här finns sjukvårdare tillgänglig och möjligheter att få hjälp med mindre skador och råd. Du kan också kontakta vår växel via 010-708 8000 om du behöver hjälp någonstans i parken.

    Finns det kontaktband till barnen?

    Ja! Innanför entrén till parken finns kontaktband att hämta och sätta på barnets handled. På det kan du skriva dina kontaktuppgifter så att någon kan kontakta dig om du kommer bort från dina barn i parken.

    Tips! Eftersom parken är stor är det även praktiskt att i förväg bestämma en mötesplats.

    Har ni badvakter i vattenlandet?

    Självklart! Vi har värdar vid flertalet badattraktioner samt badvakter vid poolerna. Följ alltid uppmaningar från personalen för en säker badupplevelse. Alla badvakter är utbildade i Hjärt- och lungräddning.

    Har ni hjärtstartare i parken?

    Ja, två stycken. Den ena finns hos sjukvårdaren och den andra finns i Campingens reception.

    Hjälpmedel & Service

    Kan man hyra skrindor?

    Ja, det går att hyra vid våra två entréer. Kom gärna tidigt eftersom skrindorna under vissa dagar inte räcker till alla gäster.

    Får man grilla i parken?

    Nej, på grund av brandrisken får man inte grilla någonstans i parken och vi har inte grillar att låna ut.

    Var finns skötbord och amningsrum?

    Intill Gästservice finns skötrum, mikro och avskildhet för amning. Skötbord finns i anslutning till toaletterna.

    Var hittar jag en karta över parken?

    Parkkartan finns att hämta i entrén till parken och i campingreceptionen.

    Finns det regnkläder och paraply att köpa i parken?

    Vi säljer regnponchos och paraplyer i parken.

    Mat & Dryck

    Vilka matställen finns att välja mellan?

    Du kan välja på massor av alternativ som hamburgare, sallader, smörgåsar, pannkakor, och mer. Du kan också få laktos- och glutenfria alternativ samt vegetariska rätter. Runt om i parken hittar ni både kiosker och kaféer där du kan köpa pannkakor, glass, popcorn, sockervadd, lättare maträtter m m.

    Läs om våra matställen här

    Är det tillåtet att ta med egen mat till parken?

    Ja! Vi har picknickbord utställda här och var i hela parken.

    Får man grilla i parken?

    Nej, på grund av brandrisken är det INTE tillåtet att grilla någonstans i parken och vi har inga grillar att låna ut.

    Vattenlandet

    Vilka badkläder är godkända?

    Använd endast kläder avsedda för bad i poolerna. Underkläder är förbjudet. I vattenparken finns även våtdräkter till uthyrning.

    Är vattnet i poolerna uppvärmt?

    Ja, vi värmer upp vattnet till +25°.

    Hur länge får man vara i vattenlandet?

    Ni har tillgång till vattenladnet under hela er vistelse.

    Finns det någon väskinlämning?

    Ja, i anslutning till vattenparken finns en väskinlämning som är avgiftsbelagd. Vi hyr även ut värdeskåp där du kan lämna dina värdesaker medan du badar. Här sker även uthyrning av våtdräkter samt simvästar.

    Priser:

    Väskinlämning: 40 kr

    Värdeskåp: 40 kr (50 kr i depositionsavgift, återfås vid inlämnande av nyckel)

    Har ni våtdräkter för uthyrning?

    Ja, i vår väskinlämning kan du hyra våtdräkt under din dag. Perfekt om du vet att du är frusen av dig eller vill maxa ditt besök i vattenparken när solen uteblir. Observera att du måste kunna visa upp giltig legitimation när du hyr din dräkt.

    Priser:

    Hyra våtdräkt vuxen: 69 kr

    Hyra våtdräkt barn: 59 kr

    Borttappat

    Vad händer med borttappade föremål?

    Om du tappat någonting ska du fråga efter föremålet i Gästservice utanför huvudentrén eller i campingreceptionen. Där samlas alla upphittade föremål. Om föremålet ännu inte är hittat tar vår personal dina uppgifter och ditt telefonnummer, och hör av sig om föremålet hittats. Om du, efter ditt besök, vill anmäla ett borttappat föremål kan du kontakta oss.

    Vad händer om jag tappar bort mitt barn?

    Om du tappar bort ditt barn kan du alltid kontakta någon av parkens alla medarbetare som gärna hjälper dig. Ta gärna ett kontaktarmband och fäst på barnets arm i förebyggande syfte vid ankomst till parkens entré.

    Jag har tappat bort mitt säsongskort - vad gör jag?

    Om kortet är registrerat med dina personuppgifter kan vi enkelt spärra ditt kort och flytta över uppgifterna till ett ersättningskort. Detta genomförs i parkens Gästservice och avgiften för ett ersättningskort är 150 kr/st.