Tillgänglighet

oversiktvattenparken.jpg
Vi har som mål att Skara Sommarland ska vara tillgängligt för alla. Därför försöker vi att ständigt underlätta för våra gäster med funktionsnedsättning. Har ni förslag på hur vi kan bli bättre tar vi tacksamt emot dessa.
Skara Sommarland har en av landets största parkytor med attraktioner av många olika slag. Det är förhållandevis lätt att ta sig fram i parken på vägar som i stor utsträckning är asfalterade och hårdgjorda.
Skara Sommarlands ambition vid i synnerhet nya installationer är att äga ett tillgänglighetsperspektiv så att tillgängligheten över tid blir så bra som möjligt för alla gäster.

 

Frågor om tillgänglighet i parken

Måste ledsagare eller assistent betala entré?

Funktionsnedsatta som är i behov av ledsagare betalar full entréavgift, ledsagare går däremot in gratis. Ledsagare bör ha med sig ledsagarbevis. Brukaren behöver ett intyg på att hen behöver ledsagare.
 

Kan rörelsehindrade använda alla attraktioner utan problem?

Nja. Äldre attraktioner kan i några fall vara lite svåra att ”komma åt” för rörelsehindrade. Alla nybyggen anpassas så långt som möjligt till rörelsehindrade. Det som kan begränsa är säkerhetsföreskrifter. Man måste t ex kunna spännas fast på säkert sätt i vissa typer av åkattraktioner.

Vissa gäster kan ha svårt att stå i kö till tivoliattraktionerna. Besök oss på Gästservice så hjälper vi er. Har gästen ett dolt handikapp är det bra att ha med ett läkarintyg som styrker behovet.

 

Kan man påräkna hjälp från personal vid en attraktion?

Ja! All personal är beredd att göra sitt bästa för att underlätta för funktionsnedsatta gäster att kunna åka. Dessutom finns specialregler som säger att funktionsnedsatta gäster inte ”måste köa om” efter varje åkning utan kan lugnt sitta kvar för ännu en åktur om man så vill (max 3 åkturer).

 

Hur är tillgängligheten i restauranger, kiosker o dyl?

Ganska bra! De flesta byggnaderna har behövliga utrymmen, ramper och liknande. Dock inte riktigt alla.

 

Hur är ”allmäntillståndet” i parken? Backigt? Grusigt? Svår terräng?

I stort är parken tillgänglig för alla. De flesta vägarna är asfalterade och terrängen mest platt och knappast kuperad.

 

Finns det handikapptoaletter?

Ja! Ett antal sådana är beskrivna på den aktuella parkkartan som finns i bl a entréerna. Dessutom finns skötbord här och var.

 

Finns det attraktioner som är särskilt lämpliga att föreslå till funktionsnedsatta?

Några av våra större attraktioner kräver assistans från personal, och kanske personlig assistent. Till exempel: Gruvbanan med viss möda, Airboat och Newton utan större besvär.

Rundturståget har särskild plats för rullstol och den stora Lekborgen har en särskild avdelning som med fördel kan användas medan man sitter kvar i rullstolen. Vår Vattenshow i världsklass kan med lätthet ses från rullstol.

 

Finns anpassat boende?

Ja! Inom den närbelägna Campingen finns stuga för funktionsnedsatta och i både Skara och Skövde finns hotellalternativ.

 

Är Sommarland ”besvärligt” för gäster med koncentrationssvårigheter?

Sommarland är inte en ”stimmig” anläggning. Det finns gott om områden som är lugna och tysta. Det är lätt att komma åt sådana för en stunds vila efter en intensiv stund i Vattenparken där det tjoas och levs om en del.

 

Tas hänsyn till gäster med särskilda behov vad gäller mat?

Ja! Alternativ med hänsyn till gluten, laktos, vegetariskt och liknande finns.

Tas hänsyn till allergiska gäster vad gäller parfym och andra dofter?
Inte specifikt. Skara Sommarland är nästan uteslutande en upplevelse utomhus varför problem knappast uppstår.

 

Kan man ta med sig hundar och andra husdjur in i parken?

Nej! Med hänsyn till stora gästskaror med varierande tolerans så är inga husdjur tillåtna inom parken. Undantaget är naturligtvis ledarhundar eller andra hundar som är viktiga hjälpmedel för gäster med ett funktionshinder i vår miljö. Sommarland kan svara på frågor om närbelägna hundpensionat.

 

Synskadades behov - finns särskilda installationer för dessa?

Skara Sommarlands informationskontor, som är beläget mitt i parken, står till tjänst med muntlig information. Assistans finns även i entréer och på vissa andra platser i parken. Punktskrift finns inte tillgängligt.

 

Hörselskadades behov - finns särskilda installationer för dessa?

Skriftlig information finns bl a på Skara Sommarlands hemsida men även i skrifter av typen broschyrer och särskilda parkkartor. Hörselslingor finns inte de fall (ganska få) som scenprogram presenteras. Skara Sommarlands dominerande upplevelser är vatten- och åkattraktioner vilka i de flesta fall torde kunna nyttjas även av hörselskadade gäster utan nämnvärda problem.